מהפכת ה AI כבר כאן והיא מתקדמת בקצב מפחיד. אמש ראיתי את ההדגמה הזאת בכנס Google I/O 2024 והתפוצץ לי המוח. הפיצ’ר שנחשף מאפשר לקחת רשימת נקודות ולייצר ממנה פודקאסט, עם מראיין/ת ומרואיין/ת שנשמעות/ים אמיתי לגמרי והשוס – אפשר לעצור אותם באמצע ולשאול שאלות. הן/ם יענו בהתאם לרמה שלכן/ם (אם אתן/ם ילדות/ים או פרופסורים באקדמיה). […]
שלושה דברים שקריינים* יכולים לעשות עכשיו כדי לעזור לעצמם ולאחרים
אם גם אתם מוצאים את עצמכם בימים הנוראים האלה חסרי מעש, שאובים אל תוך המסכים ושואלים את עצמכם: “איך אני יכול לעזור?!” הנה שלוש אפשרויות העומדות בפניכם כקריינים: הראשונה למקצוענים והשתיים האחרות לכולן/ם. מאות סרטוני הסברה בכל השפות מופקים ומועלים לרשתות החברתיות מדי יום ורובם מלווים בקריינות. פייסבוק מלא בסטטוסים של מפיקים/ות שמחפשים/ות קריינים וקרייניות. […]
האם בסדר שאפרסם פרק חדש בימים האיומים האלה?
“בימים האיומים והנוראיים האלה, כשא/נשים איבדו את היקר להן/ם מכל, כשהן/ם עסוקות בבעיות גדולות הרבה יותר מאשר הנושאים שאני מתעסק/ת בהם בפודקאסט שלי, כשאלטרנטיבת הגל הפתוח בטלוויזיה ממגנטת כל כך, האם לעניין שאפרסם פרק חדש?” השאלה הזו, בסגנונות שונים, עולה בכל מקום בו פודקאסטרים/ות נפגשים/ות: בפורומים האינטרנטיים, בקבוצות הוואטסאפ ובעולם האמיתי. התייעצתי בעניין עם כמה בעלות […]
מה המשותף לכל הפודקאסטים המואזנים ביותר בישראל ואיך אתן/ם יכולות/ים להגדיל את הסיכויים שלכן/ם להצטרף אליהן?
מהו סוד ההצלחה של הפודקאסטים המואזנים בישראל? כדי לפצח אותו נצטרך להתחיל בלהגדיר מהי הצלחה. אחד יגיד שהכנסות של מאות/אלפים שקלים בחודש מחסויות שהוא מכניס זו הצלחה, אחרת תגיד שהאופן שבו היא מיתגה את עצמה, מיתוג שמיתרגם לפניות רבות משהיא יכולה להתמודד איתן היא הצלחה, שלישית תאמר שזה שהיא מצליחה להביא כל אורח/ת שעולה בדעתה […]
למה אני שואל אם יש לכם/ן ניסיון במשחק
“כל העולם במה וכל הגברים והנשים הם רק שחקנים” (מתוך “כתוב בעיניכם” של שייקספיר). המשפט הזה מיוחס לשייקספיר אבל לא הוא זה שאמר אותו. הוא שם אותו בפיו של “ז’אק המלנכולי” מ”כתוב בעיניכם” (1599-1600) וזה מה שעושה את כל ההבדל. כי, להבדיל, מי היא/וא זה/ו שאומר/ה: “זה מדיח הכביסה הטוב ביותר בקטגוריה!”? הקריין/ית או הקופירייטר/ית? וממי מגיע: “התחנה […]
על השבר והאיחוי של הרדיו בישראל (פוסט אופטימי)
אני יליד 1970, בוגר ילדות רגילה, מעמד-ביניימית בשכונה רמת-גנית נטולת ברק, וגדלתי על רדיו. כילד צעיר הייתי שומע, כמו רוב בני דורי, את “לבת, לבן ולמי שמתעניין” (רק עכשיו אני חושב על המקום שקיבלו הבנות בשם התכנית. לא עניין מובן מאליו אז ובטח לא היום, ארבעים ומשהו שנים אחרי, שנים שבהן הלכנו אחורה, גם בזה). […]
למה אני כל כך אוהב קריינות
כתבתי בפוסט הקודם שבעיני, מקצוע הקריינות הוא כזה שמכשיר אותנו “לדבר בצורה מקצועית”. כלומר, זה מקצוע שבו לוקחים את פעולת הדיבור בשיא הרצינות, כדי להתפרנס ממנה ו/או בכדי לעזור לאחרים/ות.אז בואו נפרק לרגע את עניין הדיבור: קודם כל, דיבור מורכב מהמילים שאנחנו חושבים/ות עליהן. עכשיו, בוא נשים את האספקט הזה בצד. למה? כי בקריינות, המילים […]
האם בינה מלאכותית תחליף את הקריינים/ות בשר ודם?
לפני כמה חודשים* פרץ לחיינו Chat GPT שפתח את הסכר לנהר ה AI השוצף ומאז עסוקה האנושות בספקולציות לגבי אילו מקצועות יתייתרו וישָטפו תחת זרם המהפכה הטכנולוגית משנת סדרי העולם הזו. גם בקבוצות הוואטסאפ של הקריינים הבינה המלאכותית והשלכותיה, כולל השאלה האם היא תעלים את המקצוע שלנו מעל פני האדמה, היא נושא פופולרי מאד, אולי הכי […]
“הסאונד של ישראל” – פודקאסט מצליח שהפקתי בעזרת בוגרות ובוגרים שלי
קורס רדיו, אפריל 2020. בסוף הקורס, כשאנחנו מגיעים לשלב פיתוח תוצרי הסיום, שחר אבירי אומר “אני רוצה לעשות גרסה ישראלית של “20,000 Hertz”). עשרים אלף הרץ הוא גם התדר הגבוה ביותר שאוזן אנושית מסוגלת לשמוע (אם אתן/ם קוראות/ים את זה רוב הסיכויים הם שאתן/ם כבר לא יכולות/ים. השמיעה שלנו יורדת באופן טבעי במהלך החיים, אני […]
הבעיה עם הרדיו הישראלי
יש בעיה עם הרדיו הישראלי ובעיקר עם תחנות המוסיקה. בפראפרזה על “כבר הסתיו עכשיו” של תיסלם: “הכל נשמע אותו דבר”. למה זה? בגלל החלטות ניהוליות והמבנה הלקוי של השוק. ברשימת התחנות הציבוריות, אלה שקיימות בזכות כספי המיסים שלנו יש את גלגל”צ ואת תחנות המוסיקה של תאגיד השידור הציבורי, בראשן 88FM ואחריה רשת ג’ וקול המוסיקה. כתחנות ציבוריות, […]